Saturday, April 1, 2017

Ичиг, Ичиг, Ичиг, Тэр Хүмүүс



Ичиг, Ичиг, Ичиг, Тэр Хүмүүс
Саяхан 29 дүгээр тусгай сургуулийн хүүхдүүд  дохионы хэлээр хичээл, сургалт явагдахгүй байгааг эсэргүүцэж, “Бүх хичээлийг дохионы хэлээр явуул” гэж шаардан сургуулийнхаа өмнө жагсав. “Салбарын сайд нь дохионы хэлээр олон багш бэлтгэх нь эрсдэлтэй” гэж хийрхснийг үл тооцвол тэдний эсэргүүцэл, тэмцлийг илүү харж тоосон хэвлэл мэдээллийн хэрэгсэл, албан тушаалтан ардчилсан гэх монголд одоогоор алга. Гэвч  би “тэдний энэ шаардлагыг зөв зүйтэй” гэж үзэн тэднийг их ихээр дэмжиж байна.
Энэ тэмцлээр тэднийг бүү буруутга. Тэд сурах эрхтэй. "Тэднийг сургахад хэрэглээрэй" гэж ажил хийж байгаа хүн бүр 10 төгрөгнийхээ нэгийг улсын төсөвт өгч байдаг. Мөн "ийм хүүхдэд хичээл зааж байгаа юм даа" гэж багшид 30 хувиар цалинг нь нэмж бас өгдөг. Үүнийг л тусгай сургуулийн багш нар тусгайлан их сайн бодох хэрэгтэй. Тэгээд өөрсдөөсөө ич.  

 Адил тэгш байдлыг бий болгох, боловсрох, сурах боломжийг адил тэгш олгох, шударга байх, хүмүүнлэг, ардчилсан байх гэх зэрэг нөгөө алдарт зарчим, үзэл санаагаа сайдаасаа эхлэн албан тушаалтан бүр дор дороо тунгааж нэг бод. Өөрсдөөсөө ич. Иргэдээсээ ич, Тэр хүмүүс.
 
Саяавтар хөгжлийн бэрхшээлтэй хүүхдэд математикийн хичээлийг хэрхэн явуулж байгааг ажиглахаар хэд хэдэн тусгай сургуулиар орж, багш, хичээлийн эрхлэгчтэй уулзаж хоёр гурван үг солив.

Хараа муутай хүүхэд математикийг маш сайн сурч болдогийг хэлээд сурах язгуур ухааныг Брайль хэл дээр хэрхэн буулгаж болох тухай ярьж байхдаа тэдний байгаа байдлыг мэдэрч сэтгэл маань ихээр өвдөв. Багш нар нь 30 хувийн нэмэгдэл авдаг мөртлөө тэдэнд хичээл заах аргаа одоо ч олоогүй байгааг бодоход бэрх. Тэд "одоо л нэг программ авч байгаа" гэж бувтнан зогсох. Хүүхдээсээ ич, Тэр багш нар.
Дохионы хэл дээр математикийг маш сайн зааж бас болно. Гэвч тэнд сургалт гэж явуулаад байгаа юм алга. Хөөрхий тэр хүүхдүүдийн нөлөөгөөр тэд энэ талаар гадна, дотны мөн ч олон төсөл, хөтөлбөрт  хамрагдаж үр шимийг нь хүртсэн дээ.  Гэвч бодит үр дүн нь нэг ийм л байх.  Хүүхдээсээ ич. Тэр багш нар.
Эрүүл саруул хүүхдийн математикийн хичээлээр 2015-2016 оны хичээлийн жилд үзүүлсэн улсын дундаж хувь 30  хүрэхгүй байна (Өмнөх оныхтой харьцуулахад 5 хувиар өссөн гэж байгаа шүү дээ...). Энэ нь хүүхдүүд тань улсаараа муу сурч байна гэсэн үг. Ажил, ерөөсөө хийгдэхгүй байна аа гэсэн үг. Энэ нь төсөв үр дүнгүй, үр өгөөжгүй байна аа гэсэн үг. Энэ бүхнээсээ ич, Математикийн бүх багш нараа!. Тэр олимпиад, сургалтын төв, энэ, тэр халтвараа боль. Хүүхдээсээ ич, Иргэдээсээ ич.  Өөрөөсөө ич.
Багш нарын мэргэжлийг дээшлүүлж байна гэж хэнд ч хэрэггүй "на, на, ... no, no" гэж хийрхэж багшийн хайран цаг, мөнгийг бүү үр. Тэдний мэргэжлийг доошлуулах бус харин үнэн дээшлүүл. Үүний тулд мэддэг, чаддагаас нь гуй, асуу. Тэнэг л мэддэггүйгээ мэддэггүй юм шүү дээ. Үүнээсээ ич, Мэргэжил дээшлүүлэгч ээ!
Намын бус, харин номын хүчээр л асуудлыг шийдэж, хүнд үнэн тус болдог юм. Үүнийг дор дороо өөртөө нэг сайн эргэцүүл. Хүүхдээсээ ич. Багш нараа! Багшаасаа ич, Мэргэжил дээшлүүлэгчид ээ!. Иргэдээсээ ич, Албан хаагчид аа!
Сурах эрхийнхээ төлөө тэмцэж байгаа өөрийн тань хүүхэд шиг тэр хүүхдүүдээсээ ич, Улс төржсөн, намчирхсан, мэдлэг боловсрол хомс эрх мэдэлтнүүд ээ!
Тэр хүмүүс, ичиг, ичиг, ичиг, Тэр хүмүүс. 
профессор Ц.Лувсандорж
2017 оны 4 дүгээр сарын 1-ний өдөр

No comments:

Post a Comment