Tuesday, June 25, 2019

Түгжрэлээс салах алтан харьцаа, алтан ёс

Түгжрэлээс салах алтан харьцаа, алтан ёс


Улаанбаатарчууд энэ хар түгжрэлтэйгээ хамт тэртээ гэрэлт ирээдүйг чиглэн хол явж хэзээ ч чадахгүй. Тэгэхээр энэ хар түгжрэлээс бид салах ёстой. Түгжрэлээс тэнэглэж байж хэзээ ч салахгүй, харин ухаалаг байвал маш амархан, тэгэхдээ бүр нэг ч төгрөг мөнгө зарахгүй салж чадна.

Үүний тулд ертөнцийн жам нууц болох нөгөө л алтан харьцаагаа сана. Алтан ёсыг бодно.
Улаанбаатар хотыг төвөөс нь алслагдах утгаар нь хэмжиж А,Б, В үндсэн гурван бүс, муж, тойрогт хуваах хэрэгтэй (Цаашид бүс тойрог гэе).
А бүс тойргийн ая тух, амжилт
А тойрог нь хотын ажил хэрэгч бүс, бизнес муж байх бол Б нь харин одоогийн УБ хотын өнөөгийн байдлын дүр зураг бүхий бүс, ажилгүй бүс, манан муж байх юм. B харин амар тайван, аз жаргалын бүс болно. Товчлон хэлбэл, А нь ажлын, Б ажилгүйн, B аз жаргалын муж юм.

А бүс тойргийн хязгаар, хилийг урдаас хойшоо чиглэлд 120 мянгатаас 32 -ын тойрог; баруунаас зүүн чиглэлд баруун дөрвөн замаас зүүн дөрвөн зам хүртэл тогтоовол одоогийн байдлаар онож мэднэ. Түгжрэл үндсэндээ энэ мужид л байна ш дээ.
А бүс тойрог нь ажил хэрэгч муж учир энд зөвхөн ажил хэрэг л өрнөж байх юм. Тэгэхээр энэ бүсэд машинтайгаа орж ирээд,түгжрэн ангайгаад л өдрийг өнгөрөөдөг хүн мэдээж хэрэггүй. Иймд энэ бүсэд суудлын машин үндсэндээ хэрэггүй болно. Энэ бүс тэгэхээр машингүй бүс байх юм.

Яахав, эхний үед одоогийн ихэнхи монголчуудын феодал сэтгэлгээнд тааруулж тэдэнд А бүсэд машинтай орж ирээд ангайгаад өдрийг өнгөрөөхийг зөвшөөрч болно, гэхдээ хотын А бүсэд машинтай явж ажил хэрэгч бүсийг муухай харагдуулсан, тэдэнд ажиллахад нь саад болсон, түвэг удсан гэсэн утгаар түүнд А бүс ашигласны өдрийн татварыг өндөр оноочих юм.

А бүсэд суудлын машинтай зорчсны өдрийн татварыг 100$-аас доошгүй тогтоочих. Үүний хамт А бүсэд харин ухаалаг, цэвэр тунгалаг, тохилог нийтийн тээвэр (трамвай, галт тэрэг (train), жижиг овирын маневер сайтай автобусыг дөрвөн зүг, найман зовхистод 15 минут бүрт үндсэндээ үнэгүй эргэлдүүлж байх ёстой юм. Мэдээж ийм автобус нь морь мал, ээж аав дуулахгүй, уйлаан, майлаан харуулахгүй харин зөөлөн аястай, гүн утгатай симфони эгшиглэж байхыг үгүйсгэхгүй. Бас цэмцгэр аюулгүй дугуйн түрээсийн үйлчилгээг ч бас бий болгоно.
Ингэхэд А тойргийнхон одоо машины түгжрэлд биш харин ажил, амжилт, ашгийн төлөө л цагаа зориулж тархиа ажиллуулна. Ая тухтай болно. Ногоон, ухаалаг болно.

Мөн А бүс ажил хэрэгч байдлаараа УБ хотоо гоёно. УБ-чууд соёлжино.Ажил цэцэглэнэ, амжилт ирнэ. Улс өнгө орно. Хот, хөдөөгийн ялгаа, зиндаа ч энд бас эс харагдахуйц харагдаж эхэлнэ.

А тойрог тэгэхээр ажил хэрэгч, ухаалаг, ая тухтай бүс тойрог байх юм.

Б бүс тойргийн ухаарал, дэвшил

А бүс тойргийн гадуур алтан харьцаагаар тойрч орших Б бүс тойрог нь харин одоогийн УБ хотын өнөөгийн нийтийн тээврийн байдлын дүр зураг бүхий бүс, ажилгүй бүс, манан муж байх бол тэнд юм л юм л хэсэгтэй байх юм.

Б бүсээр морь мал, хөдөө хээр, уйлаан, майлаан сонсонгоо нийтийн автобусанд хоол, өвчин, эм, үржил гэсэн дөрвөн сэдвээр задгай чангаар хашгирч ярингаа манарч ирсэн этгээд нь А бүс тойрогт тэр шигээрээ авирлаж хотын төв А бүсэд нэвтэрч одоо болохгүй. Ядаж цэвэр ухаалаг автобусанд цэвэр, ухаалаг байхад суралцангаа нэвтрэх болно. Үүний тулд тэр урт бохир заваан автобуснаас бууж хотын төвийнхөд сууна.

Мөн энэ бүс тойргоор элдэв янзын машиндаа ихэвчлэн ганцаараа тамхи татангаа түгжрэнгээ, сигналаараа хэрэлдэнгээ ирсэн жолооч одоо А бүсэд шууд нэвтэрч орохгүй харин ухаалаг, ажил хэрэгч бүс тойрогт саад учруулж байгаагийн төлбөр татвар төлнө эсвэл хогон машинаа парк тавиад ухаалаг цэмцгэр хотын төвийн үнэгүй автобусанд сууж бас болно.

Энд тэд энэ сонголтыг хийнгээ аажмаар ухаарна. Энэ ухаарлын явцад тэд орлоготой болно, хуримтлалтай болно, эцэстээ ажил хэрэгч болно. Хиргүй болно. Хэл ам нь цэвэр цэмцгэр болно. Нийтийн автобус, нийтийн газар нийтийн соёлоор л явахад суралцаж ухаажина. Ийм учраас энэ бүс тойрог өнөөгийн манарсан монголчууд бидний ухаарлын том тойрог байх юм.

В бүс тойргийн амар тайван, аз жаргал

Б бүс тойргийн гадуур алтан харьцаагаар тойрч орших В бүс тойрогт одоогийн зуслан ирээдүйн эдлэн газар хамрагдана. Энэ бүс, түүнээс цааш л одоогийнхны хотын төвдөө ганцаараа хөллөгдөн давхиж явдаг нөгөө том машин тань хааяа хааяа харна. Гангарахдаа бус харин эцэстээ найдвартай, тухтай байх зайлшгүй хэрэгцээгээр тэр том тэнд хаяа хаяа харагдаж байгаа тэр. Тэр том машины зориулалт нь хотын төвд биш харин уул даваа элдэвтэй холыг амар тайван туулахад л байдаг юм ш дээ.

Энэ бүсийнхэн амар тайван нь байгальдаа, аз жаргал мөн чанарыг барьсандаа л байх юм.
Улаанбаатар хотын нийтийн тээврийн үйлчилгээг ийнхүү алтан харьцаагаар бүсчилэн тойрогжуулснаар Улаанбаатарчууд түгжрэлээс нэг ч төгрөг зарахгүйгээр зөвхөн зохион байгуулалт хийх замаар гарч чадаж байна. Энэ нь сайн хэрэг. Үүнээс ч сайн нь түүнд бас бий.

УБ -чууд бид түгжрэлтэй хэсэгхээн хэсгийг туулах гэж хэдэн цагаар түгжрэн хайран цаг, хайран мөнгө, хайран эрүүл мэндээ хаяж хэрэлдэн харлан суудаг энэ бурангуй тэнэг байдлаа гунигт түүх болгон ичиж үлдээн жам ёсны алтан харьцаа, алтан ёсыг дагахын алтаар ч цэнэглэгдэхгүй ач тусыг ухааран хүртэж түүнийг үнэт, цэнэт соёл болгоход үүгээр суралцаж байгаад түгжрэлээс салах алтан харьцаа, алтан ёсны үнэн үнэ цэнэ нь оршиж байна. Энэ бол бүүр ч сайн хэрэг нь юм.

Ц.Лувсандорж
2019 оны 6 дугаар сарын 25-ны өдөр



No comments:

Post a Comment